perjantai 6. syyskuuta 2013

Asiakkaani ongelma on minun ongelma

Kirjoitin viime viikonloppuna kokemuksistani 5v yrittäjänä. Olin ajalta jo ennen yrittäjäksi ryhtymistä oppinut ja kuvitellut että työtä pitää tehdä 24/7 polttaen kynttilää molemmista päistä. Tämä jatkui ehkä muutaman vuoden senkin jälkeen kun aloitin yrittäjänä. Erityisesti yrittämiseen on juurtunut ajatus ettei ole yrittäjä jos ei tapa itseään työllä. Todellisuudessa asia on täysin päinvastoin.

Yrittämisen tuoma "vapaus" antoi mahdollisuuden lopettaa päämäärättömän työn tekemisen jota kollektiivinen paine - formaalit organisaatiot, prosessit, pomot, kolleegat jne. ympärillä aiheuttavat. Uskonkin vahvasti siihen että kun ihminen saatetaan vapaaseen tilaan ja pudotukseen niin se alkaa automaattisesti tekemään asioita tehokkaammin. Ihmiselle on jo luolamiehestä lähtien ollut luontaista miettiä keinoja kuinka saisi tehtyä asiat tehokkaammin, samalla arvioiden mikä on tärkeää ja mikä ei. Tekeminen tekemisen ilosta ei palvele ketään. Maailmasta ei tekeminen lopu, mutta onko tekemisessä järkeä, onkin toinen kysymys. Yhteiskuntamme kuitenkin kaikesta huolimatta ruokkii tällaista näennäistehokkuuden ajattelua. Sen sijaan että mitataan aikaa ja seurataan kelloa pitäisi keskittyä mittaamaan itse työn tuotoksia. Kun asettaakin itselleen mittariksi tuotokset, niin sen jälkeen voi hyvin unohtaa näennäistehokkuus ajattelun ja työajan mittaamisen.

Itselleni tuo vapaapudotus aiheutti sen että siirryin jo muutama vuosi sitten pääsääntöisesti 4-päivän työviikkoon. Lisäksi työni painottuu pääasiassa klo 5-13 väliselle ajalle, joka on itselleni tehokkain ajankohta vuorokaudesta. Kysyin myös itseltäni mikä on itselleni yrittäjänä tärkeintä? Vastaus oli helppo: Asiakas. Asiakkaani ongelmat/asiat ovat 24/7 aina minun ongelmiani ja erityisesti perjantaisin kaikki muu paitsi asiakaspalaverit, asiakastyö ja asiakaspalvelu joutaa odottamaan maanantaihin. Kun näin suunnittelee työnsä niin pääsääntöisesti perjantait ovat yleensä aika rauhallisia. Tällöin vain yllätyksenä tulevat asiat yleensä aiheuttavat toimenpiteitä.

Asiakkaani kukoistava liiketoiminta sekä tavoitteiden tukeminen on myös minun etuni. Eli juuri se mitä lisäarvoa tuotteeni / palveluni tuo asiakkaalleni, jolla edistetään näitä asiakkaani päämääriä. Liikaa oman navan, oman erinomaisuuden, oman tuotteen / palvelun ympärillä eläminen ei auta asiakastani saavuttamaan tavoitteitaan. Asiakkaan kuunteleminen auttaa. Myönnän, tässä on välillä opeteltavaa myös itselläni.

Huomasin tänään aamulenkillä ollessani käyväni keskustelua asiakkaani kanssa erääseen ongelmaan liittyen puhelimessa chatillä. Huomasin että tämä ei edes tuntunut työltä vaan piristi lenkkiä siinä määrin että aloin miettiä onko minulla enää rajaa sillä mikä on työtä tai mikä ei ja onko sillä loppuen lopuksi enää mitään väliä. Asiakkaiden kanssa toimimisesta ja ongelmien ratkaisusta saa vaan sellaisia polttoainetta että se on ainakin minulle yrittämisen suola.

Kun sinulla on läheinen ja hyvä suhde asiakkaaseesi, niin asiakkaalla on riittävän matala kynnys ottaa milloin vaan, miten vaan ja missä vaan sinuun yhteyttä. Tällöin voi myös mennä suoraan asiaan kuluttamatta asiakkaan aikaa turhanpäiväiseen. Tarpeen vaatiessa pitää myös uskaltaa sanoa mikä tuotteesi / palvelusi on tai se ei ole. Asiakas arvostaa rehellisyyttä eikä jaksa kuunnella selityksiä. Tuskin jaksat itsekään. Jos tuotteesi / palvelusi ei näytä täyttävän tarpeita niin voitte yhdessä miettiä ratkaisuja joka voisivat auttaa asiakastasi. Nykypäivän asiakaspalvelun ongelma monesti on että yritykset piiloutuvat asiakaspalvelurobottien, erilaisten prosessien ja call-centerien taakse joista et yleensä saa vastausta heti siihen mihin halusit. Se on asiakkaan aliarvioimista jos joku. Ehkä yrittäjälähtöinen asiakaspalvelumalli olisikin juuri se mihin yhteiskunnassamme pitäisi panostaa?

1 kommentti:

  1. Onpas harvinaisen Leania!

    Arvon tuottaminen asiakkaalle on kaiken lähtökohta. Kaiken turhan karsiminen taas tapa varmistaa, että tehty työ tuottaa varmasti mahdollisimman paljon tuota arvoa. Yrittäminen kuulostaa tämän perusteella olleen sinulle keino muuttaa työn tekeminen kokonaisuudessaan ketteräksi.

    Inspiroivaa kamaa, kiitos tästä!

    VastaaPoista